Volhouden maar!

29 augustus 2021 - Auxonne, Frankrijk

Van Chalon naar Beaune was het prachtig! Een groot deel, tot Santenay, reden we langs het Canal du Centre. Ik waande me in Nederland, waar ik een paar maanden geleden een fietstocht maakte onder Amsterdam. Het verschil was wel dat het kanaal op verschillende plekken wel 50 meter hoger lag dan het dal ernaast en dat er verschillende sluisjes waren. Verder kronkelde het als een Nederlandse rivier.

Na Santenay veranderde het landschap en fietsten we door de wijngaarden en langs kasteeltjes/grote wijnboerderijen. In Meursault legden we de 1000 km vast. Ik heb al verteld dat we die in Cluny gevierd hadden, maar dat was een verkeerde berekening. Meursault dus. (Als je van plan was me te sponsoren voor 1 cent p/km, dan zit je nu op..., rekenen kun je vast zelf wel)

Na Beaune, waar we het prachtige Hospice bezochten, gingen we richting Dijon. We hadden enorme tegenwind (koud, noord) en behoorlijke stijgingen, dus in Dijon gingen we ergens in de binnenstad vragen of we de batterijen wat mochten opladen. Geen probleem. Omdat we nog moesten wassen, bleven we toch in Dijon. Bij de grote winkelcentra staan blokken met twee wasmachines en een droger. Heel handig, als er op de camping niets is.

Vandaag weer spakenpech. Gelukkig in Dijon, niet ver van een fietsenmaker. Maar het houdt op. We waren om half twaalf bij die man en ik was dolblij dat hij overstag ging. Eigenlijk had hij geen tijd. We hebben hem gesmeekt. Het vooruitzicht om weer een weekend vast te zitten, was afschuwelijk. Tegen drieën konden we de fiets ophalen en reden nog naar Auxonne. Eigenlijk recht naar het oosten en dan kunnen we morgen de route naar het noorden nemen. Een poosje gaan we dan nog langs de Saône, daarna pakken we het Europese fietspad EV19 dat tot Maastricht langs de Maas loopt.

1. Ellen:
    29 augustus 2021
    Gelukkig zijn jullie weer goed geholpen in de inmiddels beruchte spakenaffaire! De 1000 km limiet overschreden, wow, heb bewondering voor jullie! Veel veilige kilometers nog tot Maastricht!
  2. Eefke en willem:
    29 augustus 2021
    Bij de volgende tocht maar een bosje spaken meenemen ( doet een vriend van ons ook altijd) en een cursus fietsen maken doen! Maar fijn dat het weer gelukt is. Is dat strandje langs een breed stuk rivier er nog steeds in Dijon?
    Nu maar hopen op zon, windje mee, vlak en geen pech meer! Succes
  3. Tjitte Dijkstra:
    29 augustus 2021
    Hé dat is opmerkelijk! Je dacht bij het Canal du Centre aan Nederland? Mij viel juist het verschil met Nederland op. Die Franse kanalen zijn nu een soort openluchtmuseum van de eerste industriële revolutie. Je fietst door een ander tijdperk, al zijn de sluizen meestal niet meer authentiek en zonder sluiswachter, met bediening op afstand.
    Goede reis nog, verder.
  4. Elisa:
    29 augustus 2021
    1000 kilometers gefietst! Voor mij onvoorstelbaar! En hoeveel moeten jullie nog? Jullie zijn nu al de Champions!
  5. Hayat:
    29 augustus 2021
    Gefeliciteerd, jullie zijn allebei dicht bij de finish. Soms is het even wat moeite, maar toch voelt het geweldig dat je iets moois aan het doen bent.
  6. Frederik Hendrik:
    29 augustus 2021
    Blij dat ik geen euro per kilometer sponsorde. Maar het doet me bedenken dat ik helemaal niets beloofde terwijl ik best wat wil doen. Ik heb geen rekening nog gezien ...
    Maar, bijna zo belangrijk: je beseft toch wel dat je door de meest beroemde wijnstreken fietst, althans als je van zowel Bourgogne als Beaujolais houdt. Santenay, Meursault, mmmm!
  7. Ellen:
    29 augustus 2021
    Laat die dames nou maar fietsen ipv wijn drinken hihi