Lekke band!

18 augustus 2021

2500 kilometer door Nieuw Zeeland vorig jaar hebben me overmoedig gemaakt wat mijn fiets betreft. Dacht dat het niet nodig was een reparatieset mee te nemen. Op zondagmiddag hoorde ik pfffffff en ja hoor, binnen 30 seconden stond ik stil. Even verder was de Passerelle d'Himalayenne, een prachtige naam voor een hangbrugje voor fietsers en wandelaars. We zaten er een poosje en probeerden de ANWB te bereiken, wat niet lukte. Via Kirsten kreeg ik toch contact en nadat we veel moeite hadden gedaan om mij te lokaliseren, zelfs via de telefoon van een Belgische mevrouw, die intussen gestopt was om te helpen, kon de man mij alleen maar vertellen dat hij me toch niet kon helpen omdat mijn fietsverzekering niet tot in het buitenland reikte. Verder was het zondag en 15 augustus )Maria hemelvaart) dus alles was DICHT en ONBEREIKBAAR. De Belgische dame plakte samen met iemand anders mijn band en ondertussen vroeg een van haar zoontjes, Jannes, ons de oren van het hoofd. Het plakken lukte, mijn toch liep de band iedere keer weer leeg. Zij moest met haar drie jongens nog tien km naar de camping, dus nadat Jannes ons heel lief een blikje knakworstjes uit hun voorraad gegeven had, wuifden we ze uit. We besloten daar te overnachten en de volgende dag verder te kijken. Dank zij de powerbank kon ik contact houden met de buitenwereld, maar zonder stroom is het met de elektrische fietsen wel wat lastig. We hadden gelukkig genoeg over.

's Avonds trok een noodweer rakelings langs ons heen. We zagen het geweldig flitsen en bliksemen, maar hadden alleen te maken met een sterke wind. Lekkere lange nacht gemaakt.

Vanmorgen eerst naar het dorp om zelf plakspullen te halen. Dat lukte, maar er zaten geen bandenwippers bij. Dus een straatje verder gevraagd. Dat ging prima, ook dankzij een buurvrouw die 30 jaar geleden uit Nederland daar was gaan wonen. We bleven bezig, maar de band bleef leeglopen. Iemand stopte om te helpen met pompen, maar die constateerde uiteindelijk dat het ventiel kapot was. Enfin, eind goed, alles goed. De man van de Nederlandse vrouw bracht ons naar het stadje La Voulte-sur-Rhône, waar de fietsenmaker binnen een kwartier een nieuwe binnenband plaatste en ik bandenwippertjes en een reservebinnenband kocht. O ja, ook nog een nieuwe helm die twee dagen geleden op miraculeuze wijze verdween. Iets wijzer geworden en zeker wat nederiger!

1. Ellen:
    18 augustus 2021
    Aj aj, Mädels, jullie maken wat mee op deze trip!!! Beetje uitrusten en weer door!
  2. Marianne Wendt, v. d Weide:
    18 augustus 2021
    Klinkt heel leuk in ieder geval.
  3. Frederik Hendrik:
    20 augustus 2021
    Je schetst mooi je (te grote) optimisme over het niet-krijgen van een lekke band. Toch, wat is het gewoon! Ooit bracht ik mijn fiets bij een 'rijwielhersteller' met een lekke band. Kreeg daarna ongenadig op m'n ziel van vader, die nóóit anders dan alles zelf repareerde...
    Jullie slagen er niettemin steeds weer in hulp te krijgen of uit te lokken, weergaloos knap. Goede tocht!