Vakantie in Mbingo 3

20 december 2017 - Boyo, Kameroen

12 december

Vandaag heb ik alleen gewandeld. Tot mijn plezier kwam ik mensen van de Fulani stam tegen die hun vee naar de markt brachten. Het zijn lange, slank gebouwde mensen die in de bergen wonen.

Ze vonden het goed dat ik wat foto’s maakte, maar dat werd wat bemoeilijkt doordat één van hen de teugels van zijn paard in mijn handen duwde en zelf achter de koeien aanging die van de weg af liepen. Zo heb ik uiteindelijk nog snel wat foto’s van hun achterkant gemaakt.

Tijdens mijn zwerftocht kwam ik de herder van het ziekenhuis tegen. Ik vertelde al dat het ziekenhuis veel land in de bergen bezit en zij laten daar ook hun kuddes grazen. Herder Jeremiah liet me een alternatieve route naar het guesthouse zien. Hij ging me zelfs een heel eind voor. Hij vertelde dat hij ook wel mensen gidste en daar zal ik volgende keer graag gebruik van maken. Hij weet erg goed de weg.

Het weggetje terug was wel wat enger dan ik dacht, maar het ging en uiteindelijk leverde het me een paar mooie foto’s op van een roofvogel en een ander mooi vogeltje dat netjes op een paal bleef zitten tot ik mijn toestel gepakt  en een foto gemaakt had.

Het was een heerlijke tocht! Later in de middag gingen we naar Bamenda terug, waar de jongelui (foto’s volgen nog)en pas geboren biggetjes op ons wachtten.

December 12th

Today I made a hike on my own. I was very pleased to meet some Fulani people bringing their cattle to the Bamenda market. It takes a couple of days to get there.

The Fulanis are tall, slim people that live in the Mountains. They allowed me to take some pictures but before I could, one of them said: please hold my horse and he went after the cows that wnet beneath the road. In the end I took some pictures of their backs.

During my hike I met sheperd Jeremiah. He is the sheperd of the hospital that owns a lot of land in the nmontains and let its cows graze there. He showed me a shortcut back to the guesthouse and guided me quite a long way. He told me he could guide in the Mountains, so I will ask him when I come back. He knows the mountains well.

The path back was now and then a bit scary, but I managed and it brought me at least two very nice pictures of birds.

Very satisfied I returned to our guesthouse. In the afternoon we went back to Bamenda where the young people (pictures will follow) and some new born piglets awaited us.

1. Peter:
    20 december 2017
    Mooi om te horen dat je geniet en zo kunt wandelen! ben benieuwd naar de foto's
  2. Els:
    Hoi lieve Margreet,
    Het klinkt allemaal heerlijk relaxed wat je beschrijft. Ben blij dat je het goed hebt. Alvast goede feestdagen toegewenst en een dikke hug!!
  3. Eefke en Willem:
    20 december 2017
    Lieve Margreet, wat geniet je van alles! Wij genieten mee! Mooie foto's en leuke verhalen.
  4. Eefke en willem:
    Haha, na klassen vol pubers is een paard toch niet zo moeilijk! Maar tegelijk foto maken natuurlijk wel. Maar de achterkant van de kudde is ook leuk hoor!
  5. Marianne Wendt van der Weide:
    20 december 2017
    Wat een hilariteit jij met een paard in je handen fijn dat je met een gids op onderzoek uit kan veiliger en zie je ook meer.