Stichting voor Kameroen

24 februari 2019 - Waddinxveen, Nederland

Dag allemaal,

Eindelijk kom ik ertoe om het idee van een stichting voor Kameroen te realiseren. Jullie weten van mijn betrokkenheid met het onderwijs daar en de bestrijding van armoede. Met name is er verbondenheid ontstaan met een weeshuis ten zuiden van Buea, HOTPEC genaamd.

Aankomende dinsdag heb ik een afspraak gemaakt met een notaris in Maastricht die mij zal helpen de stichting op te richten.

Dit weekend moet ik de doelen formuleren en medebestuurders vinden. Er zijn drie bestuurders nodig om een ANBI-stichting te maken. Dat mogen geen familieleden zijn. Wie zou er wat voor voelen om bestuurslid te worden?

Nog niet scherp geformuleerd denk ik aan de volgende doelen:

1.Ondersteunen van het weeshuis HOTPEC in Buea om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden. Dat betekent uitbreiding en verbetering van voedselproductie en het verbeteren van de bestaande visvijvers.

2. Steun aan het verbeteren van het leesonderwijs op de basisschool van het weeshuis.

Daarbij hoort de realisatie van een kinderbibliotheek in de ruimte van de bestaande bibliotheek, waar alleen boeken voor volwassenen staan. Die zijn ooit door een Engelse stichting geschonken zijn en worden door niemand gelezen.

3. Steun aan de realisatie van een vakschool voor het leren van beroepen als: bakker, kapper, metselaar, automonteur, e.d.

4. Steun aan het gezondheidsprogramma van het weeshuis.

in de toekomst:

Verbeteren van de leescultuur onder de volwassenen in het weeshuis.

Ondersteunen van mensen met een microkrediet om een eigen winkeltje of bedrijfje te beginnen. Dit doel kan alleen verwezenlijkt worden als de politieke situatie in Kameroen verbetert.

Zouden jullie mee willen denken met me, me bevragen en tips willen geven?

Alvast bedankt!

Groet van Margreet

1. Eefke en willem:
    Ziet er goed uit!
  2. Elisa:
    24 februari 2019
    Mooi initiatief Margreet! We wensen met jou dat je plannen vorm krijgen!
  3. Corine:
    24 februari 2019
    Een goede zaak om er een stichting van te maken, dat biedt meer zekerheid.
    Een voorzichtige opmerking: je noemt een hele trits aan goede bestedingen en allemaal ongetwijfeld noodzakelijk. Zou een beperkter aantal doelen niet "behapbaarder" zijn en voorkomen dat de gelden over wel erg veel doelen verspreid worden?
  4. Vrony van der Weij:
    25 februari 2019
    Prachtig initiatief Margreet. Ik vind het een goed gevoel om te weten waar de bijdragen naartoe gaan. Stuur je tzt nog een banknummer?
  5. Margreet:
    25 februari 2019
    Bedankt voor jullie reactie. Jouw opmerking, Corine, vind ik heel zinvol. Ik weet dat ik ervoor moet oppassen het niet te ruim te maken. Ik zal dat morgen ook meenemen in het gesprek met de notaris. Waar ik bang voor ben als ik het smal maak, is dat als ik bijv. gezondheid eruit haal, er op een dag misschien hard geld nodig is voor medicijnen en ik het dan niet kan geven omdat het niet in de doelen staat. Maar het is zeker een aandachtspunt.