We ruiken de stal

5 september 2021 - Douzy, Frankrijk

Het is alweer zondag 5 september. Het einde van de reis is in zicht. N nog een spaakbreuk die in Noefchateau gerepareerd kon worde, hebben we toch besloten door te gaan. Als er een gravelweg is, ontwijken we die. We nemen een kijkje in Verdun en komen door het gebied erboven, waar een aantal dorpen in de oorlog van 1914 volledig verwoest zijn. Eén dorp is helemaal niet opgebouwd, maar heeft zijn naam behouden, als eerbetoon. Het fietspad neemt een behoorlijke kronkel en we korten af door de hoofdweg te nemen. Zaterdag bereiken we Douzy, dat vlakbij Sedan ligt. We zitten op een camping naast een meer waarin we helaas niet kunnen zwemmen. In Juni, met de overstromingen, is de rivier hier vlakbij over de camping gekomen en heeft het water van het meer vervuild. Mensen die ik sprak, stonden hier op dat moment. Zij hebben op tijd de caravans in veiligheid gebracht en de mensen die er op dat moment kampeerden, mochten van de eigenaar in de chalets die er ook zijn. Alles is hier ook wat hoger gebouwd. Dat was ook nodig, want het water heeft hier een meter hoog gestaan. Helaas zijn er dit jaar ook minder gasten gekomen, want het meer en de attracties eromheen zijn de grote trekpleister van deze camping.

Het uitdelen van de flyers werpt wat vruchten af. Verschillende giften zijn gedaan vanaf Franse rekeningen. Merci pour supporter l'orphelina en Cameron! Nous avons recu quelques bonnes donations des Francais!

1. Ellen:
    5 september 2021
    Meisjes, jullie zijn goed bezig! Kan ik iets van jullie via insta verspreiden of doen jullie dat zelf? Vind nl niks erover...succes de laatste loodjes! Zal gauw een stofdoekje over jouw fiets halen, want dan kan ik 'm gauw komen brengen hihi of kom je toch snel naar Alphen?
  2. Margreet:
    6 september 2021
    Heel graag Ellen! Ben er niet aan toegekomen.
  3. Trude Meijnhardt:
    5 september 2021
    Je hebt w.s. wel gemerkt, Margreet dat ik jullie reis niet "op de voet" gevolgd hebt. Excuses daarvoor! Maar ons leven hier was best hectisch de laatste tijd..
    Knap hoor om zulke grote afstanden te fietsen. En ik wens je dus van uit Leersum "een behouden thuiskomst"! HG TRUDE.
  4. Margreet:
    5 september 2021
    Dank je welTrude! Ik schat nog vijf dagen