De week van 20 jan/Week of January 20th

30 januari 2020 - Taupo, Nieuw-Zeeland

English after Dutch

Voordat ik mijn verhaal doe, hartelijk dank voor alle giften! In Nieuw Zeeland probeer ik zoveel mogelijk kaartjes uit te delen met een verwijzing naar de site. Er kan hier een account gebruikt worden van een vriendin en dan maken we het geld in één keer over in April.

Ik realiseer me dat er al tien dagen voorbij zijn. De tijd vliegt! Vanuit Dickey's Flat ben ik naar de Bay of Plenty gereden en heb op verschillende campings gestaan waar hotpools waren. In Miranda ontmoette ik Cynthia en Ray die me uitnodigden om in Rotorua te komen logeren. Via Papamoa reed ik uiteindelijk de 24e naar het Zuiden, richting Rotorua. En daar ging het op een gegeven moment fout. De weg die ik gekozen had, ging op een gegeven moment over in een gravelweg. En bij een splitsing ging ik de verkeerde kant op.

Twee heuvels over met dikke vette gravel. Toen realiseerde ik me dat ik echt fout zat. Er was gelukkig bereik, dus ik heb Ray gebeld. Spontaan zei hij dat ze er aan kwamen. Ik zou terug naar de hoofdweg, maar op de tweede heuvel terug bleef ik maar uitglijden. Net toen ik erover dacht om alles maar van de fiets te halen en de boel naar boven te dragen, kwam er een auto van laten we het maar rijkswaterstaat noemen. Een jonge man, genaamd Thomas (in Vlissingen geboren) nam de fiets en de tassen op zijn pick-up en mij erin. We zochten weer contact met Ray en Thomas reed mij zover dat we hen tegenkwamen. Fantastisch gewoon! En eerlijk gezegd was het nog heel ver naar Rotorua!

Ik logeerde bij Cynthia. We aten met vrienden (Glenn en Kelvin), ik zwom in het meer dat aan haar achtertuin grensde en zaterdag gaven zij en Ray me een sightseeing. Het mooist was een Maori-wijk waar zo ongeveer iedereen een eigen geysertje in de tuin had! We reden langs een deel van het meer dat gekleurd werd door de zwavel en we dronken wat op de berg waar we met de gondel naar boven gingen.

Maandags nam Cynthia me mee naar Geotherma Valley in Te Puia. Het wordt gerund door een Maori familie, die ons een mooie voorstelling gaven en daarna liepen we met een gids mee die ons de school liet zien waar verschillende oude Maori-ambachten, zoals het snijwerk en het vlechten (weer) geleerd worden. Toen we naar de geyser liepen, hadden we geluk: hij ging juist wat hoger spuiten.

Het waren heel fijne dagen en goed uitgerust fietste ik dinsdag richting Taupo. Halverwege bleek dat de camping waar ik heen zou gaan, gesloten was. Dat hoorde ik bij een wegrestaurant waar ik mijn batterij oplaadde. Achter het restaurant, annex winkel, was een fabriek waar honing verwerkt werd. Daar werkten Mike en zijn vrouw Chris, beiden al ver in de 70, die als bijbaantje hadden dat ze kartonnen kokers klaarmaakten waar uiteindelijk bijenvolken in gedaan werden voor de export. Zo spaarden ze voor een fietsreis. Na het opladen maakte ik een afstekertje van 6 km naar een camping met hot pools! Het lag in een prachtig dal waar een riviertje liep met kokend water. Er waren verschillende baden van 35 - 40 graden waar je lekker in kon weken. De volgende morgen werd ik opgehaald door Mike en zijn vrouw Chris, omdat de heuvel terug heel erg steil was. Ze zouden me bij de hoofdweg afzetten, maar in plaats daarvan brachten ze me een eind op weg naar Taupo. Weer twee schatten van mensen! En dan vandaag in Taupo aangekomen. Twee nachten in Bob's Youthhostel. Helemaal goed! Ik had in Rotorua een tweede batterij besteld en die kon ik hier ophalen. Dat geeft me iets meer zekerheid onderweg. Morgen nog niets gepland. Vanmiddag de eerste plensbui meegemaakt.

Lake Taupo is ontstaan in 186 na Chr, toen de berg die hier lag, de lucht in ging. De Chinezen verhalen over zwarte luchten en de Romeinen over een bloedrode hemel.

Ten days are already gone since my last story. Time is flying by! From Dickey's Flat I rid to the Bay of Islands where I visited several campsites with hotpools. In Miranda I met Cynthia en Ray who became so important to me. They invited me to coome over and stay with them in Rotorua. So on the 24th I ris from Papamoa to Rotorua. And there it went wrong. The road I had chosen was a good backroad with only a few cars, but at a certain point it changed into a gravelroad. And then I turned left, where I shouldn't have.

Two hills with too big gravel. And then I realised something was definitely wrong! I called Ray and he said they would come and meet me at the main road. I thought I could go back over those two hills. Well, I didn't. On the second hill I just kept slipping away. When I was thinking to take all the luggage off and carry it up the hill I was saved by Thomas of the roadworks. Born in the Netherlands, in Vlissingen, he even coould understand Dutch. SO he took the bike and the bags in the back of his pick-up and me in the front. We contacted Ray again at a point where there was service and they took me in their car to Rotorua. And to be honest, it was still a long way to go!

I stayed at Cynthia's. We had dinner with friends (Glenn and Kelvin), I swam in the lake which was at her backgarden and on Saturday she and Ray took me out for a sightseeing to the Government Gardens, the Maori village Mitai where almost every house has its own hotspot and up the mountain.

On Monday Cynthia took me to the Geothermical Valley in Te Puia. It is being explored by a Maori family, which gave us a wonderful show. After that a guide took us to the craftschool and to the geyser. We were lucky; though it is regularly, it was quite high when we were there.

The days in Rotorua were fantastic, thanks to Cynthia's hospitality. On Tuesday I rid to Taupo, well rested. I had a break at Waiotapu to charge my bike. They knew that Golden Springs campsite, where I intende to go, was closed. SO I decided to go to Waikite Thermal Valley. Only 6 km's from there. Behidn the restaurant/shop there was a plant where honey was filled in glasses. A couple who was working there, Mike and his wife Chris, suggested they would come and catch me next morning, because that side of the hill was almost impossible to ride.

The campsite was in a lovely valley with a boiling river and several hot pools to take a bath. Next morning Mike and CHris came and had decided to take me to Reporuo. That was on teh way to Taupo. Again two angels!

And then today (29th) I reached Taupo to stay in Bob's Hostel for two days. Very nice and good internet. In Rotorua I had ordered a second battery to be more safe and I could collect it here.

Lake Taupo is here since the year 186 AD, when a huge eruption blowed the mountain away and made a huge gap that filled itself with water. The Chinese wrote about black skies and the Romas about a sky red like blood.