Twee operaties

12 september 2020 - Sint Geertruid, Nederland

Lieve allemaal,

Vandaag heb ik een corona-test gehad. Wat een merkwaardig gebeuren: om half negen liep ik een uitgestorven ziekenhuis binnen (het Annadal in Maaastricht). Er zat zelfs niemand bij de receptie.

Een vrouw zat in een hoek aan een tafel op haar laptop te werken. Haar schouders zo opgetrokken, dat ik dacht: ‘Jij zit over een poos bij de fysio’.

Eenmaal op de eerste verdieping, waar de kliniek zich bevindt, waren er twee formulieren in te vullen en toen de test. Misschien heeft een van jullie de ervaring ook, maar het was kort en onaangenaam. Kokhalzend en hoestend onderging ik het gebeuren. Maar al vlug stond ik weer buiten en hoefde maar veertig cent parkeergeld te betalen.

Maar alle gekheid op een stokje: de reden voor de test is dat ik dinsdag a.s. een nieuwe heup krijg.

Ik verheug me erop. Nadat ik me zoveel beter ben gaan voelen na de vorige operatie vier jaar geleden, wordt het nu vast dubbel beter! De pijn die ik in Nieuw-Zeeland in mijn knie kreeg, kwam uiteindelijk door mijn heup. En na wat extra gesjouw bij een verhuizing, was het met deze ook gebeurd. En wat ben ik bevoorrecht dat ik in een land woon, waar je gewoon een nieuwe kan krijgen. Ik herinner me regelmatig Kameroen, waar ik veel mensen heb gezien die dringender dan ik een operatie nodig hebben, maar bij wie dat niet mogelijk is.

Over Kameroen gesproken: het werk voor de Stichting gaat door. Helaas moest Els, de penningmeester, om persoonlijke redenen stoppen. Ik zoek dus een nieuw bestuurslid, liefst iemand die penningmeester wil zijn.

Daarnaast hebben we dringend sponsoren nodig. Ik heb de website aangepast, zodat je er ook een formulier voor periodieke giften kunt vinden. Dan is je gift altijd aftrekbaar.

Het vragen om geld voor het weeshuis heb ik steeds moeilijk gevonden. Maar laatst sprak met met Erik van Otten, de voorzitter van The Breadhouse en die zei: “Zonder het te vragen, komt het niet. Gewoon doen. Het is niet voor jou’. Erik zal met ons samenwerken bij een nieuw, groot project, namelijk het doen herleven van de bakkerij op het terrein van het weeshuis. Op de website vertel ik erover en zijn er wat foto’s te zien. Hij heeft een grote bakkerij in Enter en vier winkels in het oosten van het land. Hij levert met zijn stichting bakkerijen in arme gebieden. Het nieuwste is een complete bakkerij in een zeecontainer. (http://www.thebreadhouse.org)

In het weeshuis gaat het om het aanpassen en inrichten van het bestaande gebouw. Een hele operatie. We staan er niet helemaal alleen voor, want een Duitse stichting heeft geld gekregen voor corona-aanpassingen voor het weeshuis en dat betekent veel nieuwe toiletten, o.a. in de bakkerij.

Ik wacht nog op de nieuwe tekeningen uit Kameroen, maar we schatten de kosten op 25.000- 30.000 euro. Als ik de tekeningen heb, kan ik een concreet projectplan schrijven.

Mocht het idee je hart hebben, steun ons dan om dit te verwezenlijken!

Bezoek de site voor meer informatie: http://www.delenisleven.nl

Alle goeds voor iedereen!

1. Elisa:
    12 september 2020
    Lieve Margreet! Sterkte met de operatie en spoedig herstel gewenst! Veel zegen! Ook met het mooie projekt in Kameroen! De bakkerij voor het weeshuis! Een bijzonder initiatief! Het geld is best lastig! Het vergt een bepaald soort moed om dit te vragen! Je hebt al stappen gezet! Het is voor een heel goed doel! Warme groet van Elisa
  2. Antje:
    13 september 2020
    Lieve Margreet,
    Hartelijke groet van ons uit Zwolle.
    Wij wensen je heel veel succes en sterkte met de ingreep.
    Ik was erg jaloers op de bakken energie die je ontwikkelde na de eerste operatie.
    Dus ik ben benieuwd naar jouw volgende acties.
    Graag steun ik „geven voor leven“ met een bijdrage.
    Hals und Beinbruch
    Diane, Hans en Antje
  3. Margreet:
    13 september 2020
    Vielen Dank!
  4. Vrony van der Weij:
    15 september 2020
    Dag Margreet, nu na al je ervaringen in Kameroen en Nieuw Zeeland weer een nieuwe, maar niet gekozen, ervaring. Ik hoop dat het weer net zo goed gaat als de vorige keer en ik neem aan dat je dan weer nieuwe plannen hebt of maakt. Voor nu wens ik je succes met de operatie en daarna de revalidatie. Lieve groet, Vrony