Taupo en Turangi

5 februari 2020 - Mount Tongariro, Nieuw-Zeeland

English after Dutch

Wat een prachtig meer is Lake Taupo! Ik schreef al wanneer het ontstaan is en hoe krachtig de uitbarsting was. De volgende regels zijn geplakt van internet: 'Met de uitbarsting werd de ondergrondse magmakamer leeggespoten en zakte het ‘dak’ van de vulkaan in waardoor het reusachtige meer ontstond. Het is haast niet voor te stellen dat dit schitterende meer met zoveel geweld is ontstaan maar het bewijs is overal. De stranden zijn samengesteld uit vederlicht puimsteen. De vulkaan wordt gezien als een ‘slapende’ vulkaan en Vulkanologen houden de Taupo vulkaan dan ook nauwlettend in de gaten. Een verschuiving onder Lake Taupo kan gevolgen hebben voor andere uitbarstingen'.

Ik heb heerlijk gezwommen in het meer. De temperatuur was ongeveer zoals de zee in Italië. Het hostel was gezellig en had een dakterras waar het heerlijk toeven was. Samen met een man uit Korea ben ik op een middag naar de Hukafalls gefietst. Het is meer een sterke stroomversnelling door een kloof dan een waterval, maar toch erg mooi.

Ook heb ik in Taupo een extra batterij opgehaald. Het was me te onzeker elke dag of ik wel zou uitkomen met de ene batterij en met name op het Zuider Eiland zal het kunnen gebeuren dat ik geen huis tegenkom waar ik kan vragen om de batterij op te laden.

Taupo - Turangi was een prachtige route. Twee keer een flinke klim. Met name de tweede keer prachtig omdat de weg langs het meer liep. Ook in Turangi een gezellige tijd in een hostel. Samen met wat Duitse meisjes en een Amerikaanse jongen (die een auto had) naar de Taranakiwaterval geweest. Dat was een flinke wandeling de berg op en daarna nog een extra uur volgehouden naar een meer. Ik moest echter omkeren omdat mijn knie ging opspelen. Het was mooi geweest. De dag erna raften op de Tongarirorivier. Heel, heel erg leuk! Dat smaakt naar meer.

3 februari wilde ik verder naar het zuiden, maar mijn fiets deed het niet. Bellen en horen dat je terug moet naar de winkel in Rotorua. Ik vertelde het tegen Steven, een man die af en toe wat werkte in het hostel en hij zei direct dat hij me erheen zou rijden. Hij had een pickuptruck. Geweldig toch weer! Tijdens het praten in de auto bleek hij de eigenaar te zijn van het hostel. Het was vier uur heen en terug! Fiets gereset en gelukkig had hij ook nog wat grote inkopen te doen. En uiteindelijk dus vanmorgen weer op de fiets. En ja, omdat ik nu een reservebatterij heb, durfde ik iets meer gebruik te maken van de power als ik heuvel op ging. Dus hij ging leeg en met een heel tevreden gevoel kon ik de tweede batterij op de fiets leggen! Het was vrij bewolkt hier langs de bergen en er woei een erg koude poolwind uit het zuiden. Klinkt een beetje gek, maar de zuidenwind is hier het koudst! Gelukkig knapte het op, mijn tarpje hangt en vanavond laat ik hier in de Discovery Lodge voor me koken.

How beautiful is Lake Taupo! I already wrote how it was created and how powerful the eruption has been. De following infotmation I took from the internet: With the eruption the underground magmachamber was emptied and the roof of the vulcano collapsed which created the huge lake. It is hard to imagine that this beautiful lake was born out of such a violence, but the proof is everywhere. The beaches have a lot of featherlight pumice. The vulcano is considered to be  a 'sleeping' vulcano and vulcanologists hold it a close watch. A shift under Lake Taupo could have consequences for other eruptions'.

I had a beautiful swim in the lake. The temparature was as in the sea of Italy. The hostel was good and had a terrace on the roof where it was lovely to sit together, eating and chatting. I love the company of young people, but as myself, a few elderly persons were there too. With a man from Korea I rid to the Hukafalls.

In Taupo I also got an extra battery. Almost every day I had to charge it halfway and especially on the South Island it might be that I even don't meet people during a day.

Taupo-Turangi was a beatiful ride! Twice a big hill to overcome. Especially the second one was beautiful, because the road was situated along the lake. In Turangi too I had a lovely time. I got to know some German girls and together with an American young man we went to the Taranakifalls in Tongariro National Park. After the falls we wanted to see some lakes, but after one hour I had to go back because of my knee which started to hurt. The day after I went rafting on the Tongariroriver. Very, very nice!

On February 3rd I wanted to ride on but my bike didn't function. Made some calls and heard that I had to go to Rotorua, to the bike shop there. I told Steven, a man who was working in the hostel and spontaniously he offered me to bring me there. He owned a pickuptruck. Amazing!! When we talked together in the car, I found out that he was the owner of the hostel. Rotorua was 100 km. so two hours drive. In Rotorua they were able to reset the bike's system and after some shopping for Steven we went back to Turangi. So this morning a new attempt, heading south. And because I got this spare battery I could use more power going up the hills. So at some point it was empty and with a good feeling I could put the second battery on the bike! The weather was very windy and a bit cold. The mountains were covered with clouds and now and then there were some spells. It sounds may be crazy for you, but here the wind from the south is the cold polar wind. I wore my jacket for the first time. But it got better, my tarp is set and tonight I will order a meal here in Discovery Lodge.