Tussenstop in Auckland en Opua. Stopovers in Auckland and Opua

4 januari 2020 - Opua, Nieuw-Zeeland

English after Dutch

Het komt steeds dichterbij. En ik knijp hem wel een beetje, maar net als Pippi Langkous zeg ik: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik kan het vast wel! Vannacht nog in een huis met nog meer mensen, morgen op een camping met waarschijnlijk ook nog meer mensen. Ik schrijf hier aan een tafel met een schitterend uitzicht op de baai. Eergisteren zijn Liz, Jeff en ik uit Hamilton weggereden naar Auckland, om daar een nacht bij een zus van haar te logeren. Zij en haar vriendin hadden een prachtige houten villa uit eind 19e eeuw. Mooi en karakteristiek. Overigens zijn vrijwel alle huizen hier van hout. Ik denk dat de platanen in hun straat net zo oud waren. De middag brachten we door in het prachtige Auckland Memorial Museum, waar veel van de Maori-en de Polynesische cultuur te bezichtigen was, maar daarnaast werden de Nieuw-Zeelandse Oorlogen tussen de Engelsen en de Maori's inzichtelijk gemaakt. Verder een groot deel over de deelname van Nieuw-Zeelanders aan de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Zeer indrukwekkend!

Vandaag door naar Opua waar ik afgezet werd bij een neef van Liz, waar ik vannacht kan zijn. Ik ben ontroerd door de gastvrijheid van deze familie. Er is hier een apart gastenhuisje, maar nu zit ik aan hun tafel met genoemd prachtig uitzicht! Morgen dus westwaarts, naar de andere kust.

It is coming closer and closer. And to be honest, I am feeling a bit afraid. But as Pippi Longstocking I say: I never did it before, so I thinke I can do it! Tonight in a house with other people, tomorrow on a campsite with other people. I am writing this with an unbelievable view on the bay! The day before Yesterday, Liz, Jeff and I left Hamilton to stay with Liz' sister in Auckland. She and her ladyfriend are living in a beautiful wooden villa from the 19th century. The plane trees in their alley were just as old as that. By the way, almost all houses here are made of wood.

We spent the afternoon in The Auckland Memorial Museum whre we could admire the cultures of the Maori and many polynesian islands. Next to that the biggest part of the museum t.ells us the stories of the New Zealand Wars (between English and Maori) and the participation of New Zealand in the First and Second World War. Very impressive!

Today we drove further North to Opua where Liz and Jeff dropped me at her cousins house where I can stay tonight. I am very touched by this family's hospitality! Next to the house is a guesthouse, but right now I enjoy the view!

1. Eefke en willem:
    4 januari 2020
    Wauw! Wat prachtig mooi fruit en groente! En ook zo mooi neer gezet.
    Als je aan zo’n baai woont hoef je toch nooit met vakantie! Mooie dingen in dat museum. En dan nu op de fiets! Succes!
  2. Marianne Wendt van der Weide:
    4 januari 2020
    lieve Margreet fijn dat je zo gastvrij ontvangen word.En wat een mooi land wat je laat zien.Nu sucses met het fietsen.lieve gr van Wim en Marianne.
  3. Janke:
    Wow.....Margreet, wederom bijzonder om je te vergezellen op reis. Een goede reis/rit/tournee toegewenst
  4. Richilde Binsbergen:
    4 januari 2020
    Beste Margreet, dank je wel dat ik - nog steeds- in jouw mail-systeem mag meedelen in jouw reisverhalen. En van jouw fietsplannen te horen. Wat jammer dat ik het niet zó met Adriaan kan delen : hij had het machtig gevonden. Heel veel goeds onderweg. en "sterkte in de kuut,n" een uitspraak uit Adriaan's familie uit Kampen om iemand moed in te spreken. Hartelijk gegroet, Richilde
  5. José Bloemen:
    Toi Toi Margreet...!!! And happy new year, with lots of discoveries and wonderment...José